5 tips voor ruimte en solliciteren

Ruimte en bruikbaar solliciteren. 
5 tips voor een grotere kans van slagen.

“Spaken komen samen in een naaf, maar de lege ruimte maakt de kar bruikbaar. Een pot bestaat uit klei, maar de lege ruimte maakt de pot bruikbaar. Balken en stenen vormen een huis, maar de lege ruimte maakt het huis bruikbaar. Alleen het niets is bruikbaar.  (Lao Tse 600 vChr)”.

 

Als je deze mooie uitspraak leest van een wijs iemand die ruim 2500 jaar geleden heeft geleefd en je afvraagt wat zoiets nu met solliciteren te maken heeft, ga ik je dat in het volgende stukje uitleggen. Daarnaast zijn er 5 tips of adviezen erbij die je helpen om met meer succeskansen jouw nieuwe baan binnen te halen.

 

Veel  werk- en baanzoekenden gebruiken succesverhalen van anderen om hun eigen sollicitatietraject vorm te geven. Een CV wordt gekopieerd, een brief wordt overgenomen, kopiëren en plakken van je eigen gegevens en je denkt dat die successtory zich voor jou gaat herhalen. Mispoes zeg ik dan.

 

Dat klinkt kinderachtig en dat is het ook. Wat je namelijk niet hebt gedaan is om vanuit een helikopterview naar jezelf en naar die beoogde baan te kijken. Een open en eerlijke blik naar jezelf, de baan en de omgeving waarin je wilt werken. Door gebruik te maken van materiaal van anderen, die tegen het ‘zelf’ van jou aan te plakken, en dat vervolgens op papier, mail of worddocument te plaatsen heb je er een ‘platte’ sollicitatie van gemaakt.

 

Als je daarvan verwacht dat je ‘binnenkomt’ is dat niet helemaal reëel.

Wat kun je dan wel doen om die ruimte te creëren. De eerste stap daarvoor is dat je de regie neemt over je eigen sollicitatietraject. En dan heb ik het niet over de opgelegde sollicitaties van bijvoorbeeld het UWV of door andere redenen. Ik praat hier verder over de ene, of wellicht tweede keer dat je echt gaat solliciteren. Voor de baan waarvan je ‘voelt’ dat ie voor jou is. Daarin pak jij je verantwoordelijkheid, je gaat aan het stuur.

 

Hier volgende de vijf tips of stappen:

1.       Voordat je met welke vacature aan de slag gaat beschrijf je alle competenties op die jij bezit. Taalvaardigheid,  Analyseren, noem ze maar op. Als ondersteuning naar het vinden van  voorbeelden kun je deze internetlink gebruiken. Het gaat er nog niet om of je er echt goed in bent.

2.       Soms komt het voor dat je al verschillende functies hebt gehad. Dicht de opsomming uit 1. toe aan die functies. De volgende stap is om met een groene markeerstift de competenties of kwaliteiten aan te strepen waar je een goed gevoel bij hebt. Vervolgens met een rode die waar je absoluut geen of zelfs een slecht gevoel bij hebt.

3.       Ga vervolgens over de groen gemerkte kwaliteiten korte verhaaltjes schrijven. Hoe je dat doet?? Deze methode is daar heel handig voor. 

  • Kies je competentie en benoem daarbij drie à vier kernwoorden.
  • Ga met dit lijstje van kwaliteiten en de kern- of steunwoorden rustig aan een tafel zitten en bereid je voor een uur te gaan schrijven.
  • Neem een timer, zet die op drie minuten en schrijf, beschrijf, elke competentie in die drie minuten alles wat in je opkomt over deze competentie. Zorg ervoor dat je die steunwoorden in de tekst gebruikt. Let niet op stijl, korte of lange zinnen. Schrijf, schrijf, schrijf.
  • In dat uur, ongeveer, afhankelijk van de hoeveelheid, neem je een lekker pauze na elke beschrijving van vier kwaliteiten. Dus ongeveer na elk kwartier. Niet te lang, twee tot drie minuten. Ga dan door tot het af is.  Wat je nu hebt is je basis CV en motivatiebrief.

4.       Wat je in 3. hebt gedaan is dat je de ‘lege ruimte’ beschreven hebt, die bruikbaar is voor de sollicitatie die nu gaat volgen. Door de geschreven verhalen heb je bronnen voor de verbinding gemaakt. Dan ga je op zoek naar die vacature waarin jouw groene competenties voorkomen. Die vind je, op zeker.

 

5.       De door jou verkozen vacature, op gevoel en naar ratio, neem je in je op. Je gaat op zoek op het internet naar de betreffende organisatie. Lees erover, absorbeer wat voor een bedrijf het is. Verbind je met hun ‘boodschap’ en ga dan de brief en CV schrijven met als rode draad, wat jij als persoon en in die functie te brengen hebt. Je drie-minuten verhaaltjes gaan je daarbij helpen. Weet daarbij dat men op zoek is naar een mens. Pak die ruimte,  en beschrijf waarom men jou nodig heeft.

 

Je maakt de lege ruimte tussen IK, de baan, de organisatie door jouw regierol, bruikbaar en functioneel. Iedereen die jouw CV en brief leest wordt meegenomen.

Succes.

Aansluitend advies. Lees ook mijn eerdere blogs met tips.

 

Groeten

Karel

 

(Onder 3. maak ik gebruik van de methode van Saskia van de Riet)