Kroketje ++ en de betekenis daarvan in het sollicitatietraject. Ofwel een goede tip om jezelf in de etalage te zetten.
De afgelopen jaren heb ik meerdere gesprekken gevoerd met mensen, bezig met hun loopbaan vorm te geven of daarvoor een nieuwe functie te vinden. Ook sollicitanten die vroegen of ik hun CV wilde checken, met hetzelfde doel. Zichzelf ‘verkopen’ voor het uiteindelijke resultaat, een baan die bij je past.
In mijn vorige blogs ben ik vaak ingegaan in aspecten van het sollicitatieproces. Welke stappen neem je? Hoe zet je een goed CV op? Waar moet je op letten bij je motivatiebrief? Hoe ga je goed gekleed op gesprek?
Vandaag bespreek ik iets anders. Het gaat over ‘gevoel’. Voor elk sollicitatietraject in mijn ogen een wezenlijk bestanddeel en deze mening staat vaak haaks op de visie van rationeel denkenden. Die controleren of de CV klopt : NAW-gegevens CHECK. Werkervaring CHECK. Opleidingen CHECK. Hobby’s CHECK.
Ik begin daarom met het verhaal dat ik 15 jaar geleden van een Belgische trainer heb gehoord. Hij noemde het een ‘kroketje plus plus’. In het kort komt het hierop neer. Hoe komt het dat je eenzelfde kroket, bijvoorbeeld de ‘Dobbe-kroket’ telkenmale bij dezelfde locatie en bediening koopt en nuttigt. Dat komt niet door de kroket, die kun je zelf ook in de supermarkt kopen. De kroket zonder plus.
Dat komt ook niet omdat je die versnapering in elk willekeurige snackbar of soortgelijke locatie kunt kopen. De kroket plus. Nee!! Je keert elke keer terug naar die ene plek, waar jij het fijn vindt om de kroket daar op te eten. Waarom?? Omdat de zaak er goed uitziet. Het is er schoon, de bediening is vriendelijk, men heeft aandacht voor je en knoopt vaak een gesprekje met je aan. Dat gevoel, dat gevoel zegt die Belgische trainer, is het kroketje ++. Het gevoel, de beleving, daar gaat het hier om.
Bij deze hele gang van zaken van het solliciteren, en dan bedoel ik ‘gaan voor die ene baan’ heb ik bemerkt dat gevoel wel zeker van belang is. In mijn werving&selectie gesprekken is het vaak voorgekomen dat men alleen op de competenties had gesolliciteerd. Zich niet had verdiept in de baan zelf, de rol van die functie in het team, of misschien voor de organisatie. Het gevoel, de beleving ontbrak, de motivatie achter de sollicitatie.
TIP : Wil jij ook die PLUS PLUS toevoegen aan je sollicitatietraject dan is er meer nodig dan alleen maar de rationele kant. Lees daarom de vacature waar je voor wilt gaan heel goed en aandachtig door. Lees je in over de organisatie waar je mogelijk naar toe gaat. Kijk of je meer te weten kunt komen omtrent die baan in dat bedrijf. Benader mensen die daar werken of gewerkt hebben en oriënteer je op omgeving en context.
Lees vervolgens de vacature nog een keer door. Sluit voor een paar seconden je ogen en schrijf in zoveel mogelijk steekwoorden op wat je raakt in de vacaturetekst, de boodschap van de organisatie, de inhoud en jouw betekenis met betrekking tot die baan. Die woorden ga je gebruiken voor je motivatiebrief, je profiel en de omschrijving van je werkervaring.
Als je die delen gaat beschrijven probeer dan eerst weer in contact te komen met het gevoel dat je had bij het ‘neerschrijven’ van die wellicht eindeloze rij van woorden. Beschrijf jouw gevoel, jouw beleving. Dat is het PLUS PLUS deel, dat stukje extra, waardoor men voor jou kiest en niet die ander, die waarschijnlijk één van de zovelen is.
Succes
Karel.